Hoe succesvol doelen stellen

Hoe succesvol doelen stellen

Het bereiken van grote successen begint met het stellen van duidelijke en ambitieuze doelstellingen. Dat lijkt eenvoudig, maar het vraagt om focus, visie en de juiste aanpak. Bij Read My Lips vind je gerenommeerde sprekers uit het bedrijfsleven die hun kennis en ervaring delen om jou te helpen bij het scherpstellen van je doelen.

Doelen stellen

De lessen van deze sprekers bieden niet alleen inspiratie, maar ook een duidelijk stappenplan om jouw ambities om te zetten in succes. Door trouw te blijven aan je kernwaarden, de kracht van technologie te benutten, strategische keuzes te vertalen naar actie en een sterke bedrijfscultuur te creëren, bouw je aan een toekomst waarin doelen werkelijkheid worden.

Kernwaarden als leidraad

Dieter Penninckx, medeoprichter van FNG, benadrukt in zijn keynote en boek, De Man in de Arena, het belang van trouw blijven aan je kernwaarden. Die waarden vormen het kompas voor iedere strategische beslissing. Wanneer een bedrijf kiest vanuit zijn identiteit en visie, ontstaat er niet alleen helderheid, maar ook vertrouwen bij klanten en medewerkers. Maar toch:

Je hebt niet de keuze om geen keuzes te maken. Als je vooruit wilt gaan, dan moet je keuzes maken. Nu en dan maak je de foute.
– Dieter Penninckx

Dat overkwam Dieter en de succesvolle ondernemer viel diep. Hij besloot zijn verhaal op papier te zetten. Bedoeling was om een aantal dingen van zich af te schrijven, met op de achtergrond de intentie om het verhaal uit te brengen als hij zich daar klaar voor voelde. Eens ondernemer, altijd ondernemer, want zelfs in zijn tijd in de gevangenis ziet de ondernemer kansen. Mits wat begeleiding en coaching kunnen sommige gevangenen op een positieve track geraken, stelt Dieter. Dat werd zijn grote droom: anderen aanzetten tot ondernemerschap met de juiste begeleiding en coaching.

De kracht van digitalisering

Digitale innovatie en muziek zijn de twee grootste passies van Geert Van Mol. In zijn boek Rebel Rebel combineert hij ze. Hij zet hiermee niet alleen de kracht van technologie in de schijnwerpers, maar werpt ook een kritische blik op de wijze waarop ons land digitaliseert. Digitalisering is een fundamentele pijler voor vooruitgang en leiders moeten hierin een voortrekkersrol spelen. Geert erkent dat veel bedrijven nog moeite hebben om snel genoeg te digitaliseren.
Naast technologische vooruitgang, ziet hij digitalisering als een strategisch middel dat organisaties flexibeler en slagvaardiger maakt. Het brengt mensen dichter bij elkaar en maakt organisaties wendbaarder. Daarom pleit Geert voor een cultuur waarin leren en experimenteren worden aangemoedigd, zodat medewerkers niet bang zijn om nieuwe technologieën uit te proberen. Immers, digitalisering gaat niet om tools, maar om de resultaten die je ermee kunt bereiken, stelt Geert.

Strategie tot leven brengen

Hij heeft zich altijd verzet tegen hokjesdenken waar men je catalogeert als 'de artiest', 'de zakenman', 'de professor' of wat dan ook. Onder het alter ego Paul Numi duikt hij op in de muziekscene. In de bedrijfswereld kent men hem als Peter Corijn. Peter heeft twee masters in de rechten en volgde verschillende managerprogramma's. Dat kneedde hem tot een erkend expert in het omgaan met disruptie, leidinggeven in een VUCA wereld (volatiel, onzeker, complex en ambigu), changemanagement en merkontwikkeling. Zijn keynotes worden over de hele wereld gesmaakt.

Zijn boek True Leaders Deliver behandelt resultaatgericht leiderschap en het succesvol afronden van missies. Vooral als het gaat over verandering – cruciaal voor groei –  mislukken veel initiatieven of stuiten ze op weerstand. Om toch voor positieve verandering te zorgen, zijn wendbaarheid en veerkracht sowieso cruciaal. Peter biedt je in zijn keynotes een aantal tools aan, niet alleen over welke acties te nemen, maar ook hoe ze uit te voeren.

Cultuur als drijvende kracht

Na 30 jaar CEO van Schoenen Torfs te zijn geweest, weet Wouter Torfs als geen ander hoe een sterke bedrijfscultuur bijdraagt aan het behalen van doelstellingen. Centraal daarin staat goed leiderschap. Wouter deelt hoe een gedeelde visie binnen het team zorgt voor betrokkenheid en motivatie. Medewerkers zetten zich pas volledig in wanneer zij zich gewaardeerd en gehoord voelen. Een gezonde cultuur is niet alleen goed voor de moraal, maar heeft ook een direct positief effect op de prestaties van een bedrijf.

Daarbij verliest de man, die zijn bedrijf meermaals zag verkozen tot Beste Belgische Werkgever van het jaar, zelfs van Europa, het maken van strategische keuzes betreffende duurzaamheid niet uit het oog. Hij inspireert ondernemers om bewust te investeren in hun mensen en de kracht van samenwerking te benutten.

Wil je meer leren over de strategieën van deze top-sprekers? Neem dan een kijkje bij Read My Lips en laat je inspireren door hun inzichten en ervaringen.

Foto (c) Shauna Summers voor DTS