Branding als noodzaak

Een sterk merk is meer dan een logo of een catchy slogan. Het verpersoonlijkt een bedrijf, vertegenwoordigt de kern van de identiteit die klanten herkennen en onthouden. Branding kan je niet meer omschrijven als luxe, maar is vandaag zowat een absolute noodzaak.

Ondernemers die dit goed begrijpen, slagen erin om niet alleen marktaandeel te veroveren, maar ook een blijvende indruk te maken. Sommige van die professionals delen graag via Read My Lips hun kennis. Wil je de kneepjes van het vak leren, boek dan zeker een of meer van de volgende sprekers voor een bezielende keynote.
De kunst van een goed concept
Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, beter bekend als The Brand Guys, noemen zichzelf echte conceptbedenkers. Met concepten zoals WASBAR en Chez Claire bewezen ze dat een sterk merk synoniem staat voor succes. Waar ze vroeger intuïtief werkten, combineren ze nu hun buikgevoel met een doordachte strategie. Hun basisbeginsel ligt in het overstijgen van het gemiddelde. Ze willen de 'eenheidsworst' bestrijden, zoals ze het zelf benoemen. Wanneer mensen voorbijwandelen, moeten ze de aandrang voelen om even te stoppen, te kijken en zelfs te glimlachen.
De concepten van deze ondernemers groeiden telkens razendsnel uit tot echte merken met een uitgesproken branding: een eigen identiteit, interieur en experience. Hoe je dat aanpakt, daar hoor je alles over in hun keynote: Hoe maak je van je zaak een sterk merk?
Digitaal is niet optioneel
Nog meer dan in de fysieke wereld, scoort het nut van branding online erg hoog. Als expert in digitale marketing en auteur van meerdere boeken over dit thema, onderstreept Clo Willaerts het belang van een strategische online aanwezigheid. Bedrijven die sociale media als een bijkomstigheid behandelen, verliezen terrein aan concurrenten die wel begrijpen hoe online branding werkt. Maar enkel digitaal aanwezig zijn, is niet voldoende. Het draait om authentieke interacties en een herkenbare online identiteit die we zelf moeten vormen.
Dit begint bij de digitale geletterdheid van de medewerkers. Hoe pak je dat aan en waarom? Daarnaast geeft ze praktische tips om jouw online identiteit en reputatie te beschermen en om zelfbewuster om te gaan met sociale media.
Menselijke merken
Organisaties beseffen nog te weinig hoe waardevol hun merk is. Sterker nog, ze weten vaak niet wat hun merk eigenlijk is. Hierin brengt Stef Verbeeck, merkstrateeg bij Pavlov en auteur van vier bestsellers over (personal) branding, graag verandering. Een sterk persoonlijk merk helpt professionals, ondernemers, politici en burgers hun waarden zichtbaar te maken voor de buitenwereld en zichzelf als experts in de markt te zetten.
Wie zijn merk wel kent, weet vaak niet hoe dit te laten renderen om klanten te binden. Op inspirerende en interactieve wijze leidt Stef de deelnemers langs zeven cruciale inzichten die jouw merk onmisbaar zullen maken. Hij bepleit het opwaarderen van merken en de motieven van klanten centraal te zetten.
Dat gebeurt minder en minder na decennia van optimalisering, digitalisering, automatisering en rationalisering. Loyale fans worden een zeldzaamheid. Stef biedt op basis van emotionele en menselijke interacties beproefde methodes aan om van merken weer echte lovebrands te maken met behulp van vijf universele deugden.