Het onderwijs uitgedaagd

Het onderwijs uitgedaagd

In deze podcast Overmorgen linken Pedro De Bruyckere en Jan Tachelet hun kennis over het onderwijs. Pedro is keynote speaker bij Read My Lips, maar ook en voornamelijk onderzoeker, pedagoog en schrijver van talloze boeken over jongeren. Jan haalt zijn inzichten uit een jarenlange ervaring als uitgever educatieve uitgaven bij Pelckmans Uitgevers. Het gesprek wordt in goede banen geleid door moderator Mieke Loncke.

Pedro De Bruyckere - Jan Tachelet - Mieke Loncke

'Kom lekker bij me zitten en doe je ogen dicht. Dan lees ik een verhaaltje en ik kijk naar jouw gezicht.', zo begint het gedicht dat Jan tijdens de podcast voordraagt. Lezen en voorlezen behoort tot één van de thema's die behandeld worden. Het gaat niet goed met de leesvaardigheid cijfers in Vlaanderen. Internationaal onderzoek toont aan dat de laatste tien jaar het niveau van de Vlaamse leerlingen drastisch daalde. Meer dan de helft van de vijftienjarigen zouden lezen bovendien als tijdverlies beschouwen. Niet echt verwonderlijk, volgens Pedro. Ouders lezen ook niet graag. In vergelijking met andere landen, lezen zelfs leerkrachten gemiddeld minder graag. Hoe kunnen we dan verwachten van onze leerlingen dat zij ervan houden?

Lezen is geen luxe. Het is levensnoodzakelijk.
- Jan Tachelet

Gelukkig loopt er momenteel een leesoffensief waarin taken voor iedereen weggelegd zijn. Als je niet inzet én op technisch lezen én op achtergrondkennis om het te kunnen begrijpen én op leesstrategie én ook op leesplezier, dan blijft het effect klein. Lezen is belangrijk om te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Geen wonder dat onze overheid tijdens de pandemie besliste om boekhandels onder te delen bij essentiële winkels.

Praten over het onderwijs, is praten over jongeren. Belangrijk hierbij is beseffen dat hét kind of dé jongere niet bestaat. De onderlinge verschillen namen de voorbije twee jaar nog toe, zowel op vlak van leren als op vlak van mentaal welbevinden. Dé leraar bestaat evenmin. Bovendien kampt het onderwijs momenteel met een groot lerarentekort. Hoe kan de job aantrekkelijker gemaakt worden? Wat kan een uitgeverij ondernemen om leerkrachten te ondersteunen?

Teveel randvoorwaarden in de job gaan lopen met de tijd van de leerkracht waardoor hij niet meer kan doen waarvoor hij gekozen heeft: omgaan met kinderen.
- Pedro De Bruyckere

De deur dichtdoen en professionalisering zijn maar twee van de mogelijke oplossingen die Pedro aanhaalt. Verder horen we meer over voorgesneden koek, over eindtermen en demografie. Eén ding is zeker volgens de sprekers: overmorgen is alles beter. Jan, die een zwak voor geschiedenis heeft, haalt onder meer als bewijs aan dat twintig jaar geleden 37 procent van de 18 tot 20 jarigen aan het hoger onderwijs studeerde. Nu is dat 60 procent.
Luister hier naar meer inzichten over een beter onderwijs voor overmorgen.