Duurzaamheid en klimaat

Duurzaamheid en klimaat

De druk op ondernemingen om zich te schikken naar de ESG-doelstellingen, Environment, Social en Governance, groeit meer en meer. Duurzaamheid en klimaat zijn hierin twee belangrijke kernwaarden.

Duurzaamheid en klimaat

Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen, zo luidt de definitie van de VN-commissie Brundtland uit 1987. Om zeker te zijn dat ook toekomstige generaties nog aangenaam op deze aardbol kunnen vertoeven, moeten we leren onze ‘gebruiksruimte’ te respecteren. De oppervlakte van de aarde is eindig, grondstoffen kunnen op raken en de opnamecapaciteit van de atmosfeer en onze natuurlijke omgeving kent haar grenzen. Concreet betekent dit dat aan natuurlijke producten niet meer mag worden onttrokken dan er door natuurlijke aanwas vanzelf weer bijkomen. Bij duurzame ontwikkeling is dus sprake van een ideaal evenwicht tussen ecologische, economische en sociale belangen.

Het thema leeft, zoveel is zeker. Studenten kunnen zelfs afstuderen in een bachelorstudie duurzame energie en klimaat. Binnen de maand vindt 82 procent van hen al een job.

Low Impact Man

Steven Vromman, moderator en spreker bij Read My Lips, begrijpt dit als geen ander en tracht jong en oud te sensibiliseren. In een bekroonde documentairereeks van Canvas kon het publiek volgen hoe Steven zijn leven drastisch omgooide om zijn ecologische voetafdruk te minimaliseren. De Low Impact Man probeert nu de wereld te redden met humor via zijn eco-comedyshow. In deze veelgevraagde voorstelling voor het secundair onderwijs laat hij zien op welke creatieve manieren we de wereld om zeep helpen en wat we er alsnog kunnen aan doen. Hij houdt de politiek, de bedrijven en de technologie een kritische spiegel voor en lacht tussendoor met de uitvergrote gewoontes van de Homo Consumentus. Na afloop gaat iedereen naar huis met het besef dat we zelf de toekomst in handen hebben, en dat je als burger en consument een grote rol kunt spelen.

Steven Vromman

Zijn lezing Liefde in tijden van verandering borduurt hierop voort. Met concrete voorbeelden en wetenschappelijke inzichten wordt duidelijk dat het klimaatprobleem uiteindelijk een zingevingsprobleem is. De planetaire grenzen dwingen ons na te denken over fundamentele vragen als hoe we willen leven en wie we willen zijn. Het goede nieuws is dat er ook antwoorden zijn die kunnen leiden tot een kwalitatief leven met respect voor het ecosysteem waarvan we afhankelijk zijn.

Greenwashing

Helaas zitten we nu op een punt waar het massale verbruik van fossiele brandstoffen door de mens drastisch moet teruggedrongen worden. Niet alleen raken de reserves uitgeput, bovenal hebben fossiele brandstoffen door hun CO2-uitstoot een ongewenst effect op ons klimaat. De oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende steil oplopende inflatie doen twijfels rijzen over de haalbaarheid van tal van beleidsmatige engagementen, zeker wat klimaat betreft. Dat geldt niet alleen voor individuele bedrijven maar ook voor Europa en andere grote handelsblokken.

De verleiding om klimaatdoelen of duurzaamheidsplannen op te bergen en zich te richten op de economische overlevingsstrijd groeit daardoor. Dat is echter een valse tegenstelling. Alleen duurzame bedrijven zullen overleven. Hittegolven en koudegolven, woeste orkanen en plotse aardbevingen, de klimaatverandering valt niet langer te ontkennen. Ze maakt geen onderscheid tussen politieke systemen of ideologieën. Ze treft zowel arm als rijk, consument en producent, het noorden als het zuiden. Het klimaat is momenteel wellicht de dringendste en meest impactvolle uitdaging. Het is een risico omdat klimaat kan leiden tot stranded assets, activa die door rampen of extreme weersomstandigheden plots waardeloos worden.

De winnaars van de toekomst zijn daarom ondernemingen die deze transitie – snel – in goede banen leiden en aantonen dat hun ESG-aanpak meer is dan greenwashing. Dat is het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is.

Zowel spreker Antoine Geerinckx als Stefaan Vandist weten hoe het wel moet.

Van een pionier...

Met Antoine Geerinckx haal je de bezieler van CO2Logic in huis, het allereerste Belgische bedrijf dat ondernemingen hielp een groener en duurzamer beleid te voeren door hun klimaatimpact te berekenen, te verminderen en te compenseren om CO2-neutraal te worden. Ondertussen is hij ook een TEDx-spreker die put uit zijn ervaring als constructieve activist, ondernemer en bedrijfsleider om de voordelen van een consequente duurzame strategie voor jou concreet te maken. Hij brengt een inspirerend verhaal dat bij iedere verantwoordelijke ondernemer blijft hangen. Met zijn planet saving principles en CO2-neutraliteitvisie leert hij jou hoe de basis te leggen van een stevig duurzaamheidsbeleid. Daarnaast maakt Antoine je aan de hand van voorbeelden en met een hele hoop tips wegwijs in eco-responsible marketing.

Antoine Geerinckx

... Naar de toekomst

Gewezen merkstrateeg Stefaan Vandist bekijkt de duurzaamheidsvraagstukken verder vanuit deze marketing hoek. Hij focust op lezingen over toekomstverkenning en het modereren van design sprints, waarbij je met een klein team een strategisch traject onderneemt naar een innovatieve oplossing in vier dagen.

De toekomst laat zich niet voorspellen, maar ze laat zich wel voorstellen.
- Stefaan Vandist

Vaste elementen in Stefaans werk zijn vooruitgangsoptimisme, innovatie en een integrale benadering. Het klimaat, dat tal van dwarsverbanden heeft met andere transitiedomeinen, vormt een uitdaging op de lange termijn. Op dit ogenblik treedt de mens op als de meest bepalende geologische kracht op de planeet. Wat wij doen, bepaalt veel.

Stefaan Vandist
Stefaan Vandist

Steden herbergen hierin de grootste uitdagingen, maar bieden ook de interessantste oplossingen om een toekomstbestendige samenleving te creëren. Niet alleen voor steden in de lezing Citify, ook voor bedrijven gebruikt Stefaan graag zijn knowhow. Met een Design Sprint vervangt hij een marathon aan vergaderingen, brainstorms en testmomenten tot een serie van vijf sprints. Ieder bedrijf, groot en klein gaat de komende jaren doorheen de groene spuitkabine. En dat kan enkel dankzij het inzetten van een breed spectrum communicatie-strategieën die je helpen om die duurzame transformatie te vertaling in je corporate PR, merkstrategie en productbeleving. Geïllustreerd met best practices ontvouwt Stefaan in How to thrive in 2025 een logica waarbij CSR integraal wordt benaderd en consistent in alle touch-points kan worden gecommuniceerd.

Durven veranderen

Nic Balthazar is als schrijver, theater- en documentairemaker een man van vele talenten en is ook bekend voor zijn jarenlange inzet voor duurzaamheid en tegen de klimaatopwarming. In een interactieve lezing probeert de klimaatactivist uit te leggen waarom hij zich zoveel zorgen maakt. Hij zou geen film- en televisiemaker zijn mocht hij dat niet doen met een hoop filmpjes en beeldmateriaal zelfs met zang. Durf te veranderen is zijn boodschap en doe het nu!

Als deze sprekers boek je snel en eenvoudig bij Read My Lips. Neem nu contact op!