De invloed van technologie in het onderwijs

De invloed van technologie in het onderwijs

Met de start van het nieuwe schooljaar op 1 september staan ouders, leerlingen en leraren voor nieuwe uitdagingen en kansen. Een belangrijk aspect dat de afgelopen jaren steeds meer invloed kreeg in het onderwijs is technologie.

Van smartphones tot kunstmatige intelligentie (AI), deze technologieën veranderden het onderwijslandschap grondig. Maar hoe integreren we ze effectief in het onderwijs en waar moeten we streng zijn en regels stellen? Lees hier welke kansen, uitdagingen en regels drie vooraanstaande sprekers van Read My Lips zien.

Er is niet één ideaal onderwijs met alleen mensen of alleen technologie. Het is een wisselwerking.
- Pedro De Bruyckere

De betrouwbaarheid van technologie

Pedro De Bruyckere is een gerenommeerd pedagoog en onderzoeker. Hij verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren, en doet onderzoek naar authenticiteit in het onderwijs. Mits op een verantwoorde manier gebruikt, beschouwt Pedro technologie als een waardevolle aanvulling op het onderwijs. Het kan de traditionele leermethoden niet vervangen, maar eerder als een hulpmiddel het leerproces verrijken.

Pedro De Bruyckere
  • Kansen: Technologie kan helpen om leerstof toegankelijker te maken en leerlingen te motiveren door interactieve en visueel aantrekkelijke leermiddelen. Denk aan educatieve apps en online platforms die de leerstof op een speelse manier aanbieden.
  • Uitdagingen: De betrouwbaarheid en kwaliteit van de aangeboden informatie blijft een punt van zorg. Het is belangrijk dat leraren en leerlingen kritisch blijven ten opzichte van de bron van hun informatie.
  • Regels: Pedro pleit voor duidelijke regels omtrent het gebruik van technologie in de klas. Gsm's kunnen bijvoorbeeld afleiden tijdens de les, en het is essentieel dat scholen richtlijnen ontwikkelen om deze afleiding te minimaliseren.

Inclusiviteit en technologie

Naïma Lafrarchi, expert op het gebied van diversiteit en inclusie in het onderwijs, ziet in technologie een groot potentieel om het onderwijs inclusiever te maken. De juriste, opleidingswetenschapper en onderwijskundige benadrukt dat het kan helpen om onderwijsbarrières te doorbreken en gelijke kansen te bieden aan alle leerlingen.

Naïma Lafrarchi
  • Kansen: Technologie biedt mogelijkheden om maatwerk te leveren in het onderwijs. Leerlingen met verschillende leerstijlen en -niveaus kunnen profiteren van gepersonaliseerde leerervaringen. Daarnaast kunnen hulpmiddelen zoals spraak-naar-tekst software en educatieve vertaalapps taalbarrières verlagen.
  • Uitdagingen: Niet alle leerlingen hebben evenveel toegang tot technologie, wat de digitale kloof kan vergroten. Scholen moeten ervoor zorgen dat alle leerlingen toegang hebben tot de benodigde technologie en ondersteuning.
  • Regels: Naïma pleit voor beleidsmaatregelen die ervoor zorgen dat technologie eerlijk wordt verdeeld en toegankelijk is voor iedereen. Scholen moeten investeren in infrastructuur en training om ervoor te zorgen dat alle leerlingen en leraren goed gebruik kunnen maken van technologische hulpmiddelen.

Digitale vaardigheden en veiligheid

Katja Schipperheijn is een internationaal erkende leerstrateeg, consultant, auteur en keynote spreker over leren en engagement in de verbonden wereld. De specialist in digitale geletterdheid en veiligheid, richt zich op het belang van het ontwikkelen van digitale vaardigheden bij leerlingen. Naast haar werk in het bedrijfsleven bereikte Katja meer dan 15.000 kinderen die haar workshops over digitaal burgerschap volgden. Ze benadrukt dat het niet alleen gaat om het gebruik van technologie, maar ook om het begrijpen en kritisch benaderen ervan.

Katja Schipperheijn
  • Kansen: Door leerlingen digitale vaardigheden bij te brengen, bereiden we hen voor op een toekomst waarin technologie een centrale rol speelt. Dit omvat niet alleen basisvaardigheden zoals het gebruik van software en internet, maar ook geavanceerdere concepten zoals programmeren en gegevensbeheer.
  • Uitdagingen: Een van de grootste uitdagingen is het waarborgen van de online veiligheid van leerlingen. Ze moeten leren hoe ze hun persoonlijke gegevens kunnen beschermen en hoe ze verantwoordelijk online kunnen zijn.
  • Regels: Katja pleit voor strikte richtlijnen en educatie rondom digitale veiligheid. Scholen moeten duidelijke protocollen hebben voor het gebruik van technologie en moeten leerlingen en leraren trainen in cyberveiligheid en privacybewustzijn.

De inzichten van Pedro De Bruyckere, Naïma Lafrarchi en Katja Schipperheijn tonen het belang van een gebalanceerde benadering van technologie in het onderwijs. Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen, is er grote nood aan duidelijke regels en richtlijnen rond het gebruik ervan. Je kan deze experts boeken via Read My Lips om helemaal mee te zijn.