Vrouwen aan de top

Internationale vrouwendag

Hoewel ze ongeveer de helft van de wereldbevolking uitmaken, blijven vrouwen nog steeds de belangrijkste onbenutte doelgroep bij de ontwikkelaars van producten en diensten. Die focussen nog steeds vooral op een homogene – en traditioneel mannelijke – wereld.

Internationale vrouwendag

Wat als vrouwen dezelfde kansen kregen als mannen? Wat als onze samenleving eindelijk de kracht van vrouwelijke innovatie, ondernemerschap en leiderschap volledig zou omarmen? Dit is geen utopie, maar een noodzakelijke verschuiving die de hele maatschappij vooruit kan helpen. Want wist je dat vrouwen 85% van de aankoopbeslissingen in een huishouden nemen? Toekomststrateeg Kristel Vanderlinden benadrukt in haar boek EVAlutie dat vrouwen de superconsumenten van deze eeuw zijn. Het boek sleepte meteen een nominatie in de wacht als BAM Marketing Book of the Year.

Women economics

Cijfers tonen aan dat de wereld dodelijker, schadelijker en oncomfortabeler is voor vrouwen. Toch beseffen we dat niet echt. Er bestaat gewoon een biologisch verschil tussen een mannen- en vrouwenlichaam en daar houdt men bij het ontwerp en de productie van heel veel producten en diensten geen rekening mee. Zo zijn auto’s onveiliger voor vrouwen, zijn er medicijnen die minder goed werken voor vrouwen en hebben topsportende vrouwen veel vaker letsels aan enkels en knieën dan hun mannelijke collega’s. Zowat alles met het label unisex is in feite mannelijk en dus potentieel ongeschikt. In productontwikkeling kunnen we genderneutraliteit niet omarmen. Vrouwelijk ondernemerschap is niet alleen een ethische noodzaak, maar ook een economische opportuniteit.

Bedrijven die zich wél op vrouwen richten, zoals FemTech en FemFinance, kennen een exponentiële groei. Daarom wijdt Kristel aandacht aan de zogenaamde ‘women economics’, of hoe vrouwen de superconsumenten van de 21ste eeuw kunnen zijn. Leer over het belang  van vrouwelijke AI-datasets, over hoe Taylor Swift omgaat met haar fandom en waarom vrouwen 'HOT' zijn (hope of tomorrow).

Kristel is ondernemer, toekomststrateeg en de eerste Fem(Tech)-futurist van België. Met jarenlange ervaring in merk- en marketingstrategie bij Belgische en Nederlandse reclamebureaus slaagt zij er als geen ander in om de link te leggen tussen business en consument.

De juiste mindset

Zoek je met jouw bedrijf nog meer inspiratie om te excelleren, nodig dan zeker ook Carolien Van Den Bosch uit als spreker. In een werkomgeving waarin veranderingen elkaar in hoog tempo opvolgen, bieden bepaalde  eigenschappen een solide basis. De auteur van C-level mindset noemt dit de C-skills. Zeven eigenschappen vormen een praktisch denkkader dat leiders niet alleen helpt om koers te houden, maar ook om actief bij te dragen aan de groei en veerkracht van hun organisaties. De samenhang van deze vaardigheden versterkt enerzijds de innerlijke kracht van de leider en bevordert anderzijds de verbinding met het team. Iedereen kan de skills ontwikkelen. Denk aan vaardigheden zoals nieuwsgierigheid, creativiteit en betrokkenheid.

Als voormalig bedrijfsbankier en later financieel & HR consultant ondervond Carolien zelf de uitdagingen waarmee organisaties geconfronteerd worden. Ze verdiepte zich jarenlang in diverse vakgebieden op gebied van fysieke gezondheid en mentale veerkracht. Vandaag combineert ze haar beide passies: het bedrijfsleven en de mens in al zijn aspecten. Mensen en organisaties mogen bijstaan en inspireren, beschouwt ze als een voorrecht.