Škoda, supporter van de grootste fietsfamilie

Grietje François

Ter gelegenheid van de vijftiende verjaardag van Think Pink en de borstkankermaand oktober spreekt klinisch seksuoloog en relatietherapeut Chloé De Bie voor sprekersbureau Read My Lips met de sponsors. Vijf weken lang kan je het resultaat hiervan beluisteren in vijf boeiende en ontroerende podcasts.

Grietje François

Samen bewegen staat centraal voor Think Pink en partner Škoda omdat het een cruciale preventiemaatregel is tegen borstkanker. Het speelt sowieso een sleutelrol voor een lang en gezond leven. Als onderdeel van de Bike for Think Pink Challenge, organiseert de sponsor jaarlijks zijn eigen Ronde Van Vlaanderen. Tijdens dit unieke fietsevenement kruipen vrouwen, mannen, kinderen, jong en oud op de fiets om samen te bewegen en vooral te genieten. Marketing Project en Brand Content Manager bij Škoda, Grietje François, vertelt waarom een automerk zich achter het fietsen schaart.

Grietje François: Škoda was oorspronkelijk, in 1895, een merk van fietsenbouwers in het huidige Tsjechië. Na x-aantal jaren fietsen bouwen en reparaties uitvoeren, groeide daaruit een automerk. Geschiedkundig situeren we ons in de periode van industrialisatie en vooruitgang, waarvan de uitvinding van de wagen er één was. Tot op heden behield Škoda die link met het fietsen. We uiten dat heel sterk. Wie Tour de France zegt, zegt grotendeels Škoda want we sponsoren die al negentien jaar. Daarnaast hebben we heel wat sponsorships in het amateur wielrennen. Daarin past het plaatje van Think-Pink perfect.

Het partnership tussen Think-Pink en Škoda dateert van 2011. Toen kwam Think-Pink met de vraag voor enkele wagens. Škoda liet twee customized Think-Pink Fabia's van de band rollen met een roze dak. En zo ging de bal aan het rollen.

Grietje François: De waardes van Think Pink sluiten aan bij die van ons merk. Cycling is daar een uiting van. Je hebt het familiaal aspect dat we belangrijk vinden, maar ook de work-life balance. Heel veel merken zeggen work-life balans in hun waardes te zetten, maar het verschil met Škoda is, als ik het zo mag zeggen, dat Škoda het ook uitvoert.

Het automerk support niet alleen voor wielrenners, maar ook voor de evolutie binnen Think Pink. Het is nog veel te ongekend dat de ziekte ook bij mannen voorkomt. Borstkanker wordt bijna uitsluitend als een vrouwenziekte gezien, terwijl mannen ook borstweefsel hebben. Helaas spreekt men er daardoor nog minder over. Think Pink focust nu ook op borstkanker bij mannen. Škoda juicht deze sensibilisering en het wegnemen van het taboe er rond toe.

Lintjes

Net zoals de andere sponsors vindt Read My Lips het belangrijk om bij te dragen aan goede doelen. Aangezien borstkanker nog steeds jaarlijks een op de acht vrouwen in België treft, blijft dit een hot topic. Sensibilisering helpt om er in een vroeg stadium bij te zijn. Dat maakt de behandeling vaak minder ingrijpend en vergroot de genezingskans. Vanuit deze visie groeide in de aanloop naar de borstkankermaand oktober een mooie samenwerking met de nationale borstkankerorganisatie Think Pink. Om de taboes rond borstkanker nog meer uit de weg te helpen, doneert Read My Lips aan alle geboekte sprekers in de maand oktober lintjes om op te spelden tijdens keynotes en presentaties.

Met de Think Pink-podcasts wil Read My Lips bijdragen in zichtbaarheid en sensibilisering rond het thema borstkanker. Deze podcast kan je beluisteren via onze podcastpagina.