Matchmaking - Teambuilding en keynotes heruitgevonden
In maart vorig jaar veranderde het wereldbeeld voor de meesten onder ons. Heel wat bedrijven daveren sindsdien op hun grondvesten. Ook het bekende sprekersbureau Read My Lips zag voor het eerst haar overvolle voorjaarsagenda leeglopen. Events, seminaries en congressen waren niet langer mogelijk. Het bedrijf besloot zichzelf heruit te vinden. Van live over digitaal tot hybride, hun klanten vinden nog steeds een match met de ideale sprekers en moderatoren.
Sinds de oprichting in 2010 verricht Read My Lips baanbrekend werk in de professionalisering van het beroep van spreker en moderator. Het sprekersbureau groeide heel snel uit tot grootste en belangrijkste speler op de markt. Het bedrijf werd in 2019 overgenomen door Thom Pelckmans. De essentie van Read My Lips is: als matchmaker op zoek gaan naar een oplossing voor de klant. Heeft je bedrijf, je school, je organisatie een spreker nodig, een presentator, iemand om het geheel te organiseren, Read My Lips zorgt ervoor. De business was heel stabiel met trouwe en tevreden klanten tot plots de maatschappij on hold werd gezet.
Net als ik wilde Read My Lips haar flexibiliteit tonen om actief én betrokken te blijven bij de actualiteit. Stilstaan staat niet in ons woordenboek. We schakelden een trapje hoger om onze klanten nog meer te ondersteunen. Het resultaat? Tevredenheid, langs beide kanten, daar doe je het voor.
Ben Roelants, moderator bij Read My Lips
Future proof
Na de eerste schok ontdekten organisatoren van events de digitale wereld. Platformen als Zoom en Teams werden gretig ingeschakeld om toch die interessante spreker aan het woord te laten.
Ondertussen weten we allemaal dat een uur lang achter je pc naar iemand luisteren, hoe fascinerend ook, vaak niet werkt. Daarom schakelden we een versnelling hoger en besloten we om livestreams te organiseren. Die digitale sessies spreken mensen wel aan en blijft boeiend.
Peter Saerens, manager Read My Lips
Livestreams
Nog altijd levert Read My Lips de juiste spreker of moderator voor je event. Dat is en blijft de core business. De manier waarop veranderde. Onder de noemer Livestreams vind je een aantal digitale formules terug. Eerst en vooral zijn er de Read My Lips Livestreams pur sang. In een off-the-shelf aanbod ontdek je een vooraf opgenomen keynote van ongeveer een kwartier waarin de spreker kort zijn boodschap brengt. Daarna volgt er een live Q&A sessie met de spreker.
De klant krijgt een kwalitatief onberispelijke keynote - aangepast aan het medium - over de materie die hem nauw aan het hart licht en treedt daarna in interactie met de spreker, met de deelnemers, met elkaar.
Peter Saerens, manager Read My Lips
Deze werkwijze inspireerde diverse bedrijven om naast de kant-en-klare themapakketten te vragen naar op maat gemaakte livestreams. Op korte termijn groeide Read My Lips uit tot een professionele partner voor een online event.
Als CEO van mijn eigen leven is het NU het moment om te werken aan mijn harmonie tussen welvaart en welzijn. Een concept als de RML Livestreams komt hierbij als geroepen.
Saskia Van Uffelen, Digital Champion of Belgium, spreker bij Read My Lips
Hybride kookworkshop
Dit opende de deur voor meer. Er is bijvoorbeeld de digitale live kookworkshop met chefkok-diëtist en Njam-gezicht Michaël Sels, een ideale teambuilding activiteit. Je team krijgt alle nodige producten aan huis geleverd, elke collega kookt thuis live mee, stelt vragen waar nodig en vergelijkt uiteindelijk de creaties onderling met alle hilariteit tot gevolg.
Covidik-kijken met Marc Van Ranst
Met viroloog Marc Van Ranst kozen we dan weer voor een interactieve Teams-meeting voor een beperkte groep van 25 personen. Tijdens deze sessie beantwoordde de viroloog hun vragen over het virus, de toekomst, de wereld na corona en ga zo maar door.
De realiteit toonde aan dat dergelijke, vrij eenvoudige, formules het beste werken. Wanneer de expertise van de sprekers op een goede manier gebundeld wordt, dan is dat krachtig genoeg. Bovendien waren sprekers via digitale weg nog nooit zo goed bereikbaar.
Zichtbaar
De crisis nodigde Read My Lips ook uit om zichzelf zichtbaarder te maken, te profileren als enerzijds aanbieder van inspiratie en content maar anderzijds ook van oplossingen. Er werd een social media strategie uitgezet met video, het delen van succesvolle cases en testimonials. Tonen aan de buitenwereld dat je een geslaagde livestream organiseerde, spreekt meteen boekdelen. Een blog werd opgestart en het meest zichtbare in deze positionering naar de buitenwereld is ongetwijfeld de podcast Overmorgen.
In onze podcasts werpen we, samen met heel wat interessante sprekers en moderatoren, een blik op de toekomst. Iedere spreker deelt zijn/haar ervaringen en expertise over thema's als de jeugd, toekomstige trends, het ondernemerschap tijdens corona én vooral na corona.
An-Sofie Gevaert, marketeer Read My Lips
Heel bewust laat Read My Lips zijn sprekers in een glazen bol kijken naar hoe de wereld er overmorgen zal uitzien, in het eigen vakgebied en dat in een tijd waarin corona tot het verleden behoort. De reacties hierop zijn unaniem positief. Read My Lips maakt zich dan ook sterk dat ze de juiste stappen zette in hun positionering op de markt als de ideale matchmaker.
Ons bedrijf gaat op vraag van de klant op zoek naar een oplossing. Heeft die te maken met de drager, een event, dan wel een livestream, we gaan steeds op zoek naar de juiste match. Is de expertise niet in huis, dan aarzelen we niet om elders te zoeken. Matchmaking werd onze echte core business.
Academy
Niet alleen de klant wordt bij RML in de watten gelegd. Ook bij de sprekers en moderatoren wil het sprekersbureau zijn meerwaarde duidelijk in de verf zetten. Daarom wordt binnenkort de Academy gelanceerd, een plaats waar sprekers met elkaar in contact gebracht worden. Hier kunnen ze elkaar inspireren, interageren en bijleren van elkaar. Een moderator zoals Ben Roelants kan bijvoorbeeld presentatietechnieken bijbrengen aan zijn collega’s sprekers en moderatoren, een spreker zoals Filip Van den Abeele kan iets vertellen over de trends in de technologiesector. En zo beschikt iedere spreker en moderator over een eigen expertise die zeer gegeerd is en interessant is om te delen.
Tijdens de opnames van de podcast viel het ons op dat er interessante dialogen ontstonden net wanneer sprekers en moderatoren elkaar kruisten. Contacten werden gretig uitgewisseld. Read My Lips realiseerde zich dat er duidelijk nood is aan een community, een lerend netwerk.
An-Sofie Gevaert, marketeer Read My Lips
Ze willen enkele keren per jaar de gezichten uit hun portefeuille uitnodigen om van gedachten te wisselen. Dit zal eerst kleinschalig starten in een hybride vorm, bij voorkeur buiten.
Op weg naar morgen
Ook voor zichzelf kijkt het bedrijf naar de toekomst. Misschien nog niet naar overmorgen, wel al naar morgen.
Niemand wil toch weer overvallen worden door iets wat niet voorzien was? Daarom wordt de business voor na de pandemie nu voorbereid. Wanneer er binnenkort weer voorzichtig events kunnen doorgaan, wil Read My Lips ook dan een snelle en gemakkelijke totaaloplossing in huis hebben.
Kristof Hebbrecht, matchmaker Read My Lips
Read My Lips matcht niet enkel sprekers en moderatoren. Read My Lips matcht het totale plaatje en verkoopt dus totaaloplossingen voor wie hierin interesse heeft. De business na de pandemie wordt nu voorbereid. In welke richting de toekomst ook evolueert, zij zijn er klaar voor. Benieuwd? Hou ze in de gaten want er komt nog veel meer innovatie op je af.