Kevin Major met Luk Dewulf en Stijn Swijns over de jeugd van overmorgen

Kevin Major met Luk Dewulf en Stijn Swijns over de jeugd van overmorgen

Onder de deskundige supervisie van moderator Kevin Major vertellen pedagoog Luk Dewulf en voormalig lid van de special forces Stijn Swijns hoe ze ieder op hun unieke manier jongeren begeleiden in de zoektocht naar hun talent.

Luk Dewulf, Stijn Swijns, Kevin Major

De achtergrond van beide sprekers verschilt danig. Toch loodste het leven hen ieder naar deze fase waarin ze zich, nu meer dan ooit, inzetten om jongeren weerbaarder te maken. Stijn organiseert daarvoor kampen met het bedrijf MissionMe, Luk schrijft boeken, geeft lezingen en coacht mensen naar hun talent en uit een burn-out.

Voor jongeren is het sowieso moeilijk om hun weg te vinden en te weten wat ze willen. Perspectief, hoop en verlangen hebben, creëert mogelijkheden bij het maken van keuzes. Daar hoort ook bij dat je je angsten onder ogen kunt zien.

Je kunt jezelf maar zijn als je ook over je angsten durft te spreken.

Read My Lips
Stijn Swijns

 

 

 

 

Momenteel ontbreekt het jongeren aan perspectief, zeker de meest kwetsbare. Media, experts, de politici ... Iedereen draagt hier een stuk verantwoordelijkheid in. Jongeren zijn nog kneedbaar. Om hun talenten op te wekken, hebben ze nood aan verschillende contexten. Helaas missen ze die nu voor een stuk. Luk adviseert om een opening te zoeken door te experimenteren met dingen die je nog nooit gedaan hebt. Kook eens, lees een boek dat een ander je aanraadt, ga mountainbiken. Het is een begin om te ontdekken welke activiteiten iets in je naar boven halen.

Er is alleen maar talent wanneer het gezien wordt. Als iets voor jou moeiteloos gaat, ben je immers de laatste om eraan te denken dat het een talent is. Iemand anders moet het benoemen.

Read My Lips
Luk Dewulf

 

 

 

 

Dat is in de huidige periode het lastigste voor jonge mensen: ze worden niet gezien, ook niet in ons onderwijssysteem. De meerderheid van de jongeren past in dat systeem, maar een deel valt uit de boot. Zij krijgen een label opgeplakt. 'We laten de onderwijscontext te dominant zijn. Het onderwijs is niet het leven,' bemerkt Luk.
Hoe kan het beter? Wat is de impact van ouders, van broers en zussen? Houden jongeren van complimenten? Naar welke soorten leiders kijken ze op? Wat met hun mentale weerbaarheid, hun veerkracht? En tot slot: welke impact gaat deze' fase' op het leven van onze jongeren hebben in de nabije toekomst?

Luister nu en ga mee op ontdekkingsreis naar overmorgen met onze jongeren.