Ondernemen in een wereld in transitie

Ondernemen in een wereld in transitie

De wereld is volop in transitie. We zitten met een pandemie, er is de klimaatverandering, maar ook de digitale omwenteling draait op volle toeren. Lynn Wesenbeek, moderator bij Read My Lips, legt haar oor te luisteren over deze thema's bij Wouter Torfs, CEO van het gelijknamige schoenen imperium, en bij Mike Snepvangers en Fadhua El-Khannichi, respectievelijk commercieel directeur en consultant bij AXI, een bedrijf dat voor haar klanten digitale oplossingen op maat uitwerkt.

AXI maakt retailers klaar voor de toekomst. Al meer dan twintig jaar is Mike de sparringpartner van grote retailers in de Benelux en adviseert hij op gebied van digitale strategie. De retailer van vandaag heeft meer en meer nood aan een dergelijke partner. Ook Wouter Torfs, die aan het hoofd staat van een derde generatie familiebedrijf en reeds tien keer verkozen werd tot beste werkgever van België en één keer zelfs tot beste werkgever van Europa, beaamt dit.

Vroeger had de retailer één kanaal waarvoor hij IT moest organiseren, namelijk de winkels. Met de komst van webshops dient hij eigenlijk twee of drie kanalen goed in de lucht te houden.
- Mike Snepvangers, commercieel directeur AXI

Het online shopgedrag van de consument veranderde het retail landschap grondig. Het toch al gekrompen budget van de consument verdwijnt voor een flink stuk in de maag van internationale webwinkels. De pijnlijke realiteit is dat de consument meestal beslist met zijn portemonnee, zegt Wouter. De meer economische oriëntatie van de consument ligt niet in lijn met zijn politieke correctheid. Maar ook als consument heb je een maatschappelijke verantwoordelijkheid te dragen. Bovendien staat de rentabiliteit van je e-commerce bedrijvigheid in rechtstreeks verband tot het aantal retours dat je terugkrijgt.  Dit geeft een enorme druk op het milieu, op mobiliteit.

Duurzaamheid

Retailers die bezig zijn met de toekomst moeten daarom heel bewust inzetten op duurzaamheid in de breedste betekenis. Je moet wat vooruitlopen op wat je consument vandaag nodig heeft. Dat deze zelf graag de regie in handen wilt houden van wat hij doet, is zo bijvoorbeeld een tendens, weet Mike.

Om als lokale retailer te overleven moet je partnerships aangaan en synergie zoeken met andere spelers.
- Wouter Torfs, CEO Schoenen Torfs

De bediende in de winkel krijgt gewoon een andere rol toebedeeld, vult Fadhua aan. Sociaal contact, het geven van advies, deze waarden zorgen voor een experience of a journey in de winkel. Die warme menselijk waarden scoren ook bij Wouter hoog. Hoe meer er op ons afkomt qua verandering en disruptie, hoe belangrijker het wordt om een stevige missie, vertrouwens-cultuur en waardevolle vakkennis te hebben binnen je bedrijf.

Duurzaamheid is geen label op de voorgevel. Het zijn de mensen die in de winkel staan en dat wat zij uitdragen en meegeven.
- Fadhua El-Khannichi, consultant AXI

Consumenten worden minder en minder loyaal aan bepaalde merken en winkels, volgens Fadhua. De mensen die in je winkel staan, dat is eigenlijk je belangrijkste kwaliteitsplatform.

Van waardering tot graag gezien worden, van profit naar purpose, je komt er meer over te weten in deze podcast. Scoren winkels aan de stadsrand beter dan die in kleine centrumsteden? Hoe link je een verdringingsmarkt aan faillisementen? En waarom verdwijnt er een toegevoegde waarde over de grenzen ? Zelfs dark stores passeren de revue. Deze podcast is een pleidooi voor waarden, cultuur en leiderschap. Mis hem niet en luister snel!