Hoe ziet de wereld er na morgen uit

Jan Callebaut en Jan Hautekiet

Marktonderzoeker en communicatieadviseur Jan Callebaut deelt zijn visie op de wereld van morgen met radiostem Jan Hautekiet. In de wereld van gisteren viel de marketeer ten prooi aan zichzelf, aan zijn eigen arrogantie en pretentie. De trukendoos van toen werkt nu niet meer. Vandaag, en zeker morgen, gaat het over relaties en over de trajecten die mensen afleggen.

Jan Callebaut en Jan Hautekiet

De huidige marketeer bereidt een mentale ervaring voor de klant voor. De producten staan niet langer centraal. Ze vormen de aanleiding om het leven van de gebruiker te verbeteren en hem zich beter te laten voelen. Het einddoel ligt niet bij de consumptie van dat product, wel bij het gebruik ervan als een soort state of mind om een connectie te maken of om een groter doel te bereiken.

Een marketeer moet de mens respecteren. Hij moet moeite doen om diens journey binnen te dringen en er een plaatsje te krijgen.
- Jan Callebaut

Jan vertelt over het belang van verschillende generaties, over klantgerichtheid, over feedback en de mondigheid van de burger, over het omgaan met privacy en zelfs over de kansen die onze ondernemingen al lieten liggen. Hij vergelijkt de pandemie met een oorlogservaring. Niet alleen vielen er doden, mensen werden fundamenteel in hun dagelijks leven beïnvloed. Daar moet de service industrie van producten en diensten zich nu op aanpassen in functie van de mens en niet in functie van het herstel van wat men ooit dacht dat de gang der dingen zou zijn. De wereld gaat er altijd op vooruit, filosofeert de communicatieadviseur. Adaptatie en integratie van veranderingsprocessen horen daar onlosmakelijk bij. Op het einde van de rit leven we met z'n allen langer in een betere wereld met meer mogelijkheden en keuzes.

Luister nu naar hoe de wereld er na morgen zal uitzien volgens Jan Callebaut.