Living tomorrow volgens Joachim De Vos

Joachim De Vos

Op het einde van een jaar blikken we al eens graag terug. Wat ging er goed? Waar is plaats voor verandering? En hoe pakken we dat dan aan? Het woord innovatie weerklinkt gegarandeerd. Hoe je hiervoor precies te werk gaat, weet Read My Lips' internationale keynotespreker Joachim De Vos.

Joachim De Vos

Professor scenarioplanning binnen de Universiteit Gent, topmanager bij Living Tomorrow waar hij van bij de start het Huis van de Toekomst mee uitbouwde tot een wereldwijd succes, oprichter van het innovatiegericht adviesbureau TomorrowLab en auteur van Why Innovation Fails, waarin hij samen met de uitvinder van de digitale camera, Steven Sasson, het echte verhaal van Kodak vertelt, dat zijn de grote lijnen binnen de carrière van Joachim. Zijn in 2009 opgerichte organisatie Tomorrowlab werkt voor zowat een derde van de top-100 bedrijven in België. Als iemand weet wat de belangrijkste innovatieverzuchtingen en -vraagstukken zijn bij leidinggevenden, dan hij wel. Geen wonder dus dat hij als veelgevraagd spreker de wereld rondreist om innovatie- en foresight advies en presentaties te geven aan bedrijfsleiders, innovatieteams en beleidsmakers.

Morgen = 2040

In de huidige turbulente tijd heerst veel onzekerheid. CEO’s vragen zich af wat de klant van morgen verwacht, hoe ze een ecosysteem moeten bouwen, wie hun concurrenten zijn binnen vijf of tien jaar. De uitdaging zit hierin om die onzekerheden in een dynamisch plan te schrijven en een innovatie in te zetten die ervoor zorgt dat je als organisatie morgen nog relevant bent. Die toekomst is niet over een paar jaar. Joachim kijkt veel verder, naar 2040 bijvoorbeeld.

Why Innovation Fails

Tanker versus speedboat

Veel organisaties falen helaas in hun innovatieve plannen omdat ze niet goed weten hoe te werk te gaan. Hoe groter de organisatie, des te groter de risico-aversie. Joachim vergelijkt een corporate met een logge tanker die in stabiel water wil blijven, terwijl een start-up een wendbare speedboat is die wel wat woelige golven kan verdragen. Daarom formuleert hij in zijn boek de future fitness-formule. Deze berekent in welke mate je als organisatie klaar bent om de toekomst tegemoet te gaan. Daarnaast ontwikkelde hij zeven sleutels om innovatie in de organisatie gestructureerd aan te pakken. Een nieuwe dienst of product ontwikkelen, zijn daarom nog geen innovaties. Daarvoor moet je ze eerst succesvol op de markt brengen.

Met een keynote van Joachim laat je die toekomst naar jouw evenement komen. Hij spreekt over de toekomst, hoe die zich zou kunnen ontvouwen en hoe jij jouw organisatie op deze verandering kunt voorbereiden. Hij doet dit met passie, visie, inzicht en, wat nog belangrijker is: met praktijkervaring op het gebied van al deze bedrijfs- en consumenteninzichten. Maak jouw werknemers, klanten of gasten enthousiast voor morgen en help hen om zich naar die toekomst toe te ontwikkelen. Want aan het einde van zijn verhaal overhandigt Joachim je een soort glazen bol waarmee je de toekomst kunt voorspellen.

Bereid je samen voor op wat er komt en boek deze keynote hier.