Aan het woord: Sara Vercauteren

Aan het woord: Sara Vercauteren

Zowel de Wetstraat als de Medialaan kennen geen geheimen voor communicatie-experte Sara Vercauteren. Ruim een jaar geleden nam ze samen met Anja Peleman de functie van managing directors van pr-bedrijf Bepublic Group op. Sindsdien verspreidt ze daar het woord naar derden in de privéwereld.

Public relations is booming business. Mensen verwachten steeds meer dat bedrijven communiceren. Als spreker bij Read My Lips kan je Sara boeken voor de keynote Geen Commentaar. 101 tips voor woordvoerders en persverantwoordelijken. Ze bracht het gelijknamig boek uit in 2018, hetzelfde jaar waarin ze verkozen werd tot Woordvoerder van het Jaar. Met haar tips richt ze zich tot woordvoerders en organisaties die hun perscommunicatie professioneler willen uitbouwen en voor iedereen die interesse heeft in hoe het nieuws wordt gemaakt.

Sara werkte als politiek woordvoerder voor ministers Vandenbroucke en Van Brempt voordat ze overstapte naar DPG Media. Hier was ze tien jaar lang directeur communicatie en woordvoerder én was ze voorzitter van het crisiscommunicatieteam. Ze zorgde doorheen de jaren voor heel wat free publicity voor alle merken binnen DPG Media. Met haar crisiscommunicatie skills waakte ze over de professionele interne en externe communicatie tijdens grote projecten zoals de fusie tussen Medialaan en de Persgroep, de impact van de coronacrisis op het bedrijf en de lancering van Streamz. Begin 2021 stapte ze over naar het pr-bedrijf Bepublic Group. Daarnaast doceert ze woordvoering aan de Thomas More Hogeschool Mechelen en geeft ze mediatrainingen aan organisaties en iedereen die (crisis)communicatieadvies kan gebruiken.

Op de koffie

Een woordvoerder heeft de taak om journalisten verder te helpen. Uit ervaring weet Sara dat journalisten toch vaak gefrustreerd raken omdat ze het idee hebben dat er doelbewust informatie wordt achtergehouden. Maar soms heeft de woordvoerder zelf ook niet meer info, of mag hij die nog niet geven. In dat laatste geval kan er off the record wel afgesproken worden om zodra het kan het hele verhaal door te spelen. Daarom is het belangrijk dat journalisten inzetten op het opbouwen van een vertrouwensband met woordvoerders. Dat kan simpelweg door af en toe eens samen een koffie te drinken. "Ik zeg geen nee tegen een koffietje," zegt Sara, "maar ken journalisten die me nooit hebben gevraagd."

Verhalen vertellen

De klik maken van het verspreiden van informatie vanuit een mediabedrijf naar een pr-bureau dat informatie van derden adverteert, was niet moeilijk. Inhoudelijk blijft het werk hetzelfde: de eigen verhalen in de buitenwereld krijgen. Bij de Bepublic Group werkt Sara voor verschillende sectoren: van de sportwereld, tot retail, NGO’s, banken, vastgoedspelers,… eigenlijk voor iedereen die een verhaal wil vertellen. Klanten beseffen niet altijd hoeveel mooie verhalen ze eigenlijk te vertellen hebben. In een wereld waarin de consument meer en meer openheid van een bedrijf verwacht, dringt communicatie zich naar de voorgrond. Pr-bureaus groeien mee met die trend. Belgische bedrijven kunnen hierin nog flink wat stappen zetten in vergelijking met de ons omringende landen.

Vraag Sara nu bij jou op de koffie en leer van haar hoe jouw verhaal te vertellen. Je kan haar hier boeken.