Impact van Geluk

Ann De Bisschop

Met een waterval van woorden vertelt Ann De Bisschop over dat wat haar gelukkig maakt in het leven. "Ik word gelukkig van het motiveren van anderen," zegt ze. Precies daarom is Ann er trots op dat Read My Lips, in aanvulling op de Read My Lips Livestream: veerkracht en wellbeing, uitpakt met haar nieuwe keynote.

Deze keynote is een mix van ideetjes, eye-openers en concrete tips en tricks uit de twee boeken van Ann. Het eerste, 'Aftellen naar Maandag', richt zich vooral op het welbevinden van de medewerkers van een bedrijf. Je vindt er massa's info in over hoe anders werken je gelukkiger maakt, je meer energie geeft en je stresslevel naar beneden haalt. Voor het management van de onderneming schreef Ann 'Wellbeing = Winst'. Hierin bepleit ze ze de waarde van gelukkige medewerkers voor een bedrijf.

Ann De Bisschop

Teletijdmachine

Ann: 'Bij mij zal je nooit het woord werknemer horen. Ik spreek bewust over medewerker, want je doet alles samen. Zelfs investeren in het welzijn van de medewerker is een gedeelde verantwoordelijkheid. Mijn nieuwe keynote is een compleet verhaal en gaat over zowel de rol van de organisatie, die van de leidinggevende, als die van de medewerker. Gelukkige medewerkers zijn het allerbelangrijkste kapitaal voor een onderneming. Door corona hebben heel wat firma's dat in ijltempo ingezien. Ik zeg in mijn keynote dat corona wel een soort teletijdmachine naar de toekomst lijkt. Welzijn staat overal met stip bovenaan in de agenda. Vroeger werd er weinig in geïnvesteerd omdat men dacht dat het een luxe was. Vandaag is men tot inzicht gekomen en weet men dat de basis van een organisatie de medewerkers zijn.'

"Door mensen te boeien en te laten bloeien, gaat je bedrijf groeien." - Ann De Bisschop

'Als je een grote uitval hebt, als je een slecht retentiecijfer hebt en de mensen je bedrijf snel verlaten, dan heb je een probleem. Een welzijnsbeleid werkt op dat absenteïsme en krijgt het presenteïsme, – dit is mensen die gewoon 'present' zijn, hun uurtjes kloppen – naar beneden.'

Ervaren

Ann spreekt uit eigen ervaring. Toen ze algemeen directeur werd van QMusic en JoeFM bij Medialaan, kwam ze zichzelf tegen. Hoe mooi die promotie en die job ook was, toch voelde zij dat dit het niet was. Ze kreeg het gevoel meer met cijfers dan met mensen bezig te zijn, wat resulteerde in stress en gebrek aan energie. In samenspraak met de CEO ontstond de functie van Wellbeing Director. Ann: 'Laat me zorgen voor onze mensen, zei ik, zodanig dat we veerkrachtige collega's hebben in plaats van medewerkers die gebukt gaan onder stress. Ik kick niet op titels, maar dankzij de directiefunctie zetelde ik in het directiecomité en stond wellbeing steeds hoog op de agenda. Het eerste onderwerp in de wekelijkse vergadering was: hoe gaat het met onze mensen? Voor mijn eerste boek sprak ik met heel veel experts in twaalf verschillende domeinen, experts in slaap, voeding, meditatie, vergaderen,... Al die expertises bracht ik samen. En dankzij mijn werk bij Medialaan en de ervaring die ik opdeed bij al de diverse bedrijven waarvoor ik een welzijnsbeleid uitstippelde, weet ik ondertussen wat werkt en wat niet. Deze ervaring wil ik delen met anderen. Ik wil drie dingen bereiken met de keynote: motiveren, inspireren maar ook activeren.'

Actie

De keynote van Ann De Bisschop staat boordevol wetenschappelijk onderbouwde tips waarmee je meteen aan de slag kan. En daar hangt echt niet altijd een prijskaartje aan. Ann: 'Wellbeing vraagt niet zozeer budget. Ok, het vraagt een minimum investering, maar het vraagt vooral een mindshift. In mijn keynote zit een soort test waarbij ik naga hoe goed je voor jezelf zorgt. Met tien stellingen zoals: ik neem de tijd voor een lunchpauze, ik drink twee liter water per dag, ik doe niet aan multitasken ,... krijg je een score op tien. Bij heel veel mensen uit mijn publiek ligt de score onder de vijf. En toch weten we allemaal hoe het zou moeten, maar we doen het niet. Ik zet mensen aan tot actie, tot het creëren van nieuwe gewoontes.'

'De medewerker kan bijvoorbeeld zijn mail notifications afzetten om minder gestoord te worden, de leidinggevende organiseert geen zoom meetings tijdens de middag, lange telefoongesprekken worden al wandelend gevoerd, enzovoort. De onderneming kan een wandelpiste rond het gebouw aanleggen om daar wandelvergaderingen te organiseren of ecologische drinkbussen uitdelen met ieders naam op. Of er kan een 'gezonde pauze-box' geplaatst worden met daarin spullen zoals een frisbee, een bal, een hoepel, een springtouw. Dit alles om te zeggen: ga even vijf minuutjes naar buiten. Want ja, ook een pauze nemen is één van de tips. Neem die pauze, ook als je niet rookt. Pauze is geen verlies aan tijd, maar juist winst omdat je nadien veel productiever en creatiever bent.'

'Tegenover leidinggevenden gebruik ik de oneliner: walk the talk. Nieuwe gewoontes werken maar als het management het goede voorbeeld geeft. Zet er een ambassadeur op, iemand die het voortouw neemt.' En Ann sluit af met:

"Waar ik trots op ben is dat ik merk dat mijn keynote echt impact heeft." - Ann De Bisschop

 

Praktische info

Kostprijs keynote: 2.500 euro, exclusief btw

Inclusief 2 uur teamcoaching en begeleiding!

 

Deze keynote is slechts beperkte tijd beschikbaar. Contacteer ons vandaag nog voor meer info.