Baas boven baas

Ann De Bisschop

Met boeken over management en leiderschap kunnen hele boekenkasten gevuld worden. Een doorsnee bedrijfsleider die probeert het beste van zichzelf te geven, kan door alle input gemakkelijk in verwarring geraken. Het doel van elke firma ligt voor de hand: winst behalen. Om daar te komen ligt er echter een mijnenveld van do's en don'ts open waar diezelfde zaakvoerder zijn medewerkers doorheen dient te loodsen. Gooi daar nog bovenop het feit dat de wereld van vandaag drastisch veranderd is tegenover die van pakweg een jaar geleden, dan kan je wel eens nood hebben aan concreet advies.

Ann De Bisschop, één van de topsprekers van de Read My Lips Livestreams, komt daarbij als geroepen. Recent bracht ze haar tweede boek uit: 'Wellbeing = winst. Waarom gezonde en gelukkige medewerkers je belangrijkste kapitaal zijn.'

Passie

Wellbeing = winst"Ik ben gepassioneerd door mensen en wil altijd het beste uit hen halen." zegt Ann. "Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal voor elke onderneming. Daarom is investeren in het welzijn van de medewerkers geen overbodige luxe. Collega’s die zich goed voelen zullen voor die extra mile gaan en het verschil maken. En enkel met gelukkige medewerkers heb je tevreden klanten, met 20% meer omzet als gevolg.”

Ann spreekt uit eerste hand. Met meer dan 25 jaar ervaring in de media, onder meer als Wellbeing Director voor de hele mediagroep Medialaan, beseft ze heel goed dat het werkklimaat en -ritme in veel bedrijven een hoge tol eisen. Dat kan anders en beter.

Ann: "Bedrijven zijn bij wet verplicht om in te zetten op stress en burn-out preventie. Vaak resulteert dat in het geven van een beetje fruit, met een beetje geluk één keer per week soep en een uurtje yoga. Ik werd op recepties vaak voorgesteld als: Dit is Ann, zij deed vroeger de wellness bij Medialaan. Wellbeing is wel wat anders dan wellness, het gaat over leiderschap.

Vertrouwen

"Leider is niet hetzelfde als baas", vervolgt ze. "Het is iemand die inspireert, motiveert en goed communiceert. Communiceren is bovendien niet alleen spreken maar ook luisteren, luisteren naar wat er leeft en daar iets mee doen. Een goed leider heeft empathie en is voorspelbaar. Ik geloof in continue feedback, in open discussies. Feedback is tweerichtingsverkeer. Stel als leidinggevende de vraag: Wat kan ik voor jou betekenen? Communiceer ook wat je niet weet. Authentiek leiderschap is echt leiderschap. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen om toegankelijk te zijn. Je medewerkers mogen weten dat het bij jou ook niet altijd perfect is."

Door onze veranderde samenleving evolueert leiderschap mee. Klonk het motto 'vertrouwen is goed, controle is beter' ooit nog goed, vandaag is het helemaal achterhaald. Door de periode van gedwongen thuiswerk ervaren managers dat het best kan om de controle los te laten en te vertrouwen. Als thuiswerken lukte onder moeilijke omstandigheden – lees: met kids en/of partner in huis – dan kan het zeker onder optimale. In vergelijking met de veelal open ruimte op kantoor, vol met druk doende collega's, is je bureau thuis een oase van rust waaraan je makkelijker in de flow van je werk komt en blijft.

Ann hoopt dan ook dat bedrijven voortaan inzetten op een hybride model: "een goede mix van een aantal dagen op kantoor – want dat sociale contact en die connectie hebben we zeker nodig – en een aantal dagen thuiswerk, waar we gefocust en productief aan de slag kunnen, en geen tijd verliezen in eindeloze files. En ja, sommige mensen kunnen perfect met die vrijheid om, anderen hebben meer begeleiding en sturing nodig. Dat is de rol van de rechtstreekse leidinggevende, ken je team. Jij zorgt voor het kader en stelt duidelijk de verwachtingen."

De 2de en 3de macht

Ann vertelt verder. "De oorspronkelijke titel voor het boek luidde: 'Winst in het kwadraat', met zo'n klein 2'tje. Voor heel het bedrijf is het een goede zaak als iedereen zich goed voelt. Niet alleen de werknemer wint hierbij, ook de onderneming. Inzetten op het welzijn van medewerkers is geen kost, maar een investering. Een investering die loont, ook volgens de Wereldgezondheidsorganisatie: elke euro die je investeert in welzijn zou je tussen twee tot veertien keer terugverdienen door dalend absenteïsme, meer retentie en minder presenteïsme. Eenvoudigweg omdat gelukkige en gezonde medewerkers creatiever en productiever zijn en elke dag met veel plezier weer aan de slag gaan. Eigenlijk kon de titel zelfs luiden: 'Winst tot de 3de macht' want in dit businessmodel krijgt ook de leidinggevende veel steun van zijn team."

Ann is een veelgevraagde spreker omwille van haar authentieke en sympathieke aanpak. Haar concrete tips en tricks zorgen ervoor dat jouw medewerkers er meteen mee aan de slag kunnen. Haar verhaal verveelt niet en blijft bij! Ann De Bisschop vind je ook terug in het Read My Lips Livestreams pakket rond wellbeing en veerkracht dat weldra gelanceerd wordt.

 

Wil je nog meer tips voor gelukkige en gemotiveerde medewerkers?

Keynote
WELLBEING = WINST, want gelukkige en gezonde medewerkers zijn jouw belangrijkste kapitaal

Filmpjes
Bekijk de 10 geboden uit het webinar van Ann De Bisschop.

Boek
Lees het boek Wellbeing = winst, ook beschikbaar als e-book.